Ha valamilyen új informatikai rendszert vezetünk be vagy elkezdünk egy szolgáltatást használni, akkor általában az ár az egyik legfontosabb tényező. Ez teljesen rendben is van, hiszen a nap végén a bevételből levonjuk a költségeket és a végén keletkező profit miatt dolgoznak a cégek. Önmagában egy projekt díj, egy havi díj azonban nem jelent semmit, kell hozzá egy viszonyrendszer, amibe helyezve el lehet dönteni, hogy az adott szolgáltatás megéri-e a cégnek vagy sem.
Költségek:
- Mennyi az adott rendszer licence költsége 1 évre vetítve?
- Mennyibe kerül bevezetni az adott rendszert? Mennyit fizetek az integrátornak?
- Mennyi munkaerőt igényel tőlem a rendszer bevezetése? Konzultáció, tréningek, tesztelés, éles üzem, stb. az ezekre szánt munkaórák száma szorozva az adott emberek rezsi óradíjával
- Mennyibe kerül az adott rendszer fenntartása 1 évre vetítve? Szerver beruházás vagy bérlés, áramfogyasztás, üzemeltetés, stb.
Nyereség:
- Hatékonyságnövelés/ Költségcsökkentés:
- Ennyivel gyorsabban tudja elvégezni az adott feladatot a munkavállaló, ha ezt használja a jelenlegi folyamatok helyet
- Ennyivel kisebb eséllyel követhet el hibát a munkavállaló, ha ezt használja a jelenlegi folyamatok helyett.
- Ennyivel kevesebb emberrel tudjuk ellátni az adott feladatot, a megspórolt erőforrást pedig máshová tudom csoportosítani.
- Profit növelés:
- Ha ezt a rendszert használjuk, akkor ennyivel nagyobb bevételt tudunk generálni
- Ha ezt a rendszert használjuk, akkor növelni tudjuk az ügyfeleink elégedettségét, így tovább maradnak az ügyfeleink, nagyobb eséllyel ajánlanak minket tovább.
Ha ezeket megfogalmazom magamnak és forintosítom, akkor megkapom azt a viszonyrendszert, amiben képes lehetek döntést hozni, egy adott rendszer szükségességéről, arról, hogy személy szerint nekem megéri-e vagy sem. Ha úgy döntöttem, hogy megéri, akkor pedig ezek lesznek a viszonyszámaim, amikhez képest mondjuk fél vagy egy év után viszonyítani tudok és láthatom, hogy valóban hasznos-e a kiválasztott rendszer.
Néhány példa:
- Havonta 100.000 Ft-ot kifizetni Adwords kampányra sok, ha nem generál legalább ennyi profit növekedést, de havonta 1.000.000 Ft sem sok, ha az kétszeres profitnövekedést okoz.
- Egy CRM rendszerre elkölteni havonta 20.000 Ft-ot értékesítőként sok, ha nem növekszik az értékesítő hatékonysága, de nagyon kevés akkor, ha ennek a használatával egy értékesítő havonta kettővel több eladást tud lezárni.(sőt, már nagyon régen meg kellett volna lépni, mert ennyi nyereségtől esett el a cég)
- Havonta egy e-mail postafiókra elkölteni 900 Ft-ot soknak tűnik, de ha hozzászámoljuk a saját szervereink valós fenntartási költségeit és hogy az milyen szintű szolgáltatást és biztonságot nyújt (almát az almával), akkor hirtelen nagyon olcsó lesz.